
Föreningens styrelse
Namn | Uppdrag |
Staffan Hagnell | Ordförande, ledamot |
Philip Ekengren | Ledamot |
Clary Eriksson Bergström | Ledamot |
Sture Franzén | Ledamot |
Ulf Härnström | Ledamot |
Christina Andsjö | Suppleant |
Anders Bergström | Suppleant |
Elin Nilsson | Sekreterare, Suppleant |
Styrelsen sammanträder var tredje vecka. Däremellan hålls arbetsmöten och externa kontakter tas etc beroende på vilka frågor som är aktuella. Sammansättningen i styrelsen består av kompetenser och erfarenheter inom fastighetsförvaltning, juridik, ekonomi och trivselfrågor.
Styrelsen i Brf Havstornet kan nås på mejl: styrelsen@brfhavstornet.se
Historik
Den 1 januari 2022 togs förvaltningen av Havstornet över av Brf Havstornet från byggherren Index Residence och från och med föreningsstämman den 20 juni 2022 har styrelsen enbart bestått av av representanter för de boende i fastigheten Havstornet.
Under 2023 koncentrerade styrelsens arbete till att se till att garantiärenden åtgärdas, att förvaltning av fastighet- och ekonomi hanteras på ett effektivt sätt. Att utveckla trivseln i gemensamma utrymmen. Det etablerades en trivselgrupp januari 2022 för att fångar upp initiativ från de boende i Havstornet och stödjer styrelsen.
Brf Havstornets styrelse 2023–2024
Styrelsen bestod maj-23 till maj-24 av:
- Johan Bergström, ordförande, Staffan Hagnell, ekonomiansvarig och vice ordförande, Ulf Härnström, Philip Ekengren, Clary Eriksson-Bergström och Sture Franzén är ledamöter. Suppleanter är Elin Nilsson och vakans.
Beskrivning av uppdraget
Styrelsens uppdrag är att tillvarata medlemmarnas intresse för föreningens bästa.
Vad betyder det konkret?
En betydande del är att ta ansvar för den löpande driften och fatta beslut om frågor som berör fastigheten, dess tekniska funktioner och inte minst föreningens ekonomi. Havstornet är ett nytt hus, men med det sagt så finns det även brister i ett nytt hus. Det finns avtal och en tidplan när olika besiktningspunkter genomförs. Hösten 2023 genomfördes det som benämns som 2 års garantibesiktning. En genomgång av samtliga 119 lägenhet samt gemensamma utrymmen och lokaler. Utfallet var mycket bra. Nästa garantigenomgång sker 2026.
Ekonomi, där föreningen köper en förvaltningstjänst för den löpande ekonomin. Leverantör i nuläget är Sweax. Budgetera och följa upp är en central uppgift i syfte att ha en stabil och förutsägbar ekonomi. Tidshorisonten är mer än ett (1) år när årsbudget utformas. Styrelsen lägger tid på att utvärdera externa tjänster löpande för att säkerställa effektivitet i såväl leverans i förhållande till kostnad. Vid var tid konkurrensutsätta föreningens leverantörer.