Hoppa till innehåll

Styrelsen

Styrelsens formella uppdrag är att tillvarata medlemmarnas intresse för föreningens bästa.

Vad betyder det konkret?

En betydande del är att ta ansvar för den löpande driften och fatta beslut om frågor som berör fastigheten, dess tekniska funktioner och inte minst föreningens ekonomi. Havstornet är ett nytt hus, men med det sagt så finns det även brister i ett nytt hus. Det finns avtal och en tidplan när olika besiktningspunkter genomförs. Hösten 2023 genomfördes det som benämns som 2 års garantibesiktning. En genomgång av samtliga 119 lägenhet samt gemensamma utrymmen och lokaler. Utfallet var mycket bra. Nästa garantigenomgång sker 2026.

Ekonomi, där föreningen köper en förvaltningstjänst för den löpande ekonomin. Leverantör i nuläget är Sweax. Budgetera och följa upp är en central uppgift i syfte att ha en stabil och förutsägbar ekonomi. Tidshorisonten är mer än ett (1) år när årsbudget utformas. Styrelsen lägger tid på att utvärdera externa tjänster löpande för att säkerställa effektivitet i såväl leverans i förhållande till kostnad. Vid var tid konkurrensutsätta föreningens leverantörer.

Styrelsen bjuder in alla medlemmar i slutet av november på temat Föreningsekonomi i syfte att presentera och diskutera kommande årets budget. Målsättningen är att alla medlemmar ska ges möjligheten att vara införstådda med hur föreningens ekonomi kommer att utvecklas. Styrelsen sammanträder var tredje vecka. Däremellan sker separata arbetsmöten, externa kontakter beroende på vilka frågor som är aktuella. Sammansättningen i styrelsen består av kompetenser och erfarenheter inom fastighetsförvaltning, juridik och ekonomi.

Föreningen har en styrelse som väljs vid den årliga föreningsstämman. I styrelsen ingår sex ledamöter och två suppleanter. Styrelsen fördelar inom sig ansvarsuppgifter som ekonomi, fastighetsskötsel, säkerhet, renhållning, internet/TV, nycklar, försäkringar, parkering, el, vatten, värme, kommunikation och externa kontakter.

Brf Havstornets styrelse 2023–2024
Johan Bergström, ordförande, Staffan Hagnell, ekonomiansvarig och vice ordförande, Ulf Härnström, Philip Ekengren, Clary Eriksson-Bergström och Sture Franzén är ledamöter. Suppleanter är Elin Nilsson och vakans.

Styrelsens arbete
Den 1 januari 2022 togs förvaltningen av Havstornet över av Brf Havstornet från byggherren Index Residence. Från och med föreningsstämman den 20 juni 2022 består styrelsen enbart av representanter för de boende i fastigheten Havstornet.

Under 2023 har styrelsens arbete koncentrerats till att se till att garantiärenden åtgärdas, att förvaltning av fastighet- och ekonomi hanteras på ett effektivt sätt. Att utveckla trivseln i gemensamma utrymmen. Det finns en trivselgrupp sedan januari 2022 som fångar upp initiativ från de boende i Havstornet och stödjer styrelsen med beslutsunderlag där det så krävs. För 2024 ska en entré byggas, bygglov godkänt i januari. Garageplatserna i Spannmålet (grannfastigheten) ska tas i anspråk när fastigheten är färdigställd. En tredjedel av föreningens lån ska i slutet av året konverteras (nuvarande ränta 4,01%).  

Mailadresser för medlemsfrågor