Hoppa till innehåll

Frågor och svar

Fråga: Hur felanmäler jag mina SMEG-produkter?
Svar: Om du behöver felanmäla någon av de SMEG-produkter som ingår i din lägenhet ska detta göras via e-post till: par.haglund@indexresidence.se med kopia till styrelsen@brfhavstornet.se
I felanmälan är det viktigt att du anger:
• Vilken produkt det gäller (ex. ugn, spis, diskmaskin).
• Ditt lägenhetsnummer (står på din ytterdörr).
• Dina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-post).
• En tydlig och noggrann beskrivning av felet.
Index Residence tar sedan ärendet vidare till rätt handläggare och återkopplar till dig med nästa steg.
Tips: Ju mer detaljerad din beskrivning är, desto snabbare kan ditt ärende hanteras.

Fråga: Hur ställer jag upp entrédörren?
Svar: Om du behöver hålla entrédörren öppen (t.ex. vid flytt eller leverans) måste dörrautomatiken stängas av. Detta görs med säkerhetsbrytaren som sitter på väggen till höger om dörren (sett inifrån). Brytaren sitter ganska högt upp.
Kom ihåg att:
• Dörren alltid ska stängas och automatiken återställas direkt efter användning.
• Dörren aldrig får blockeras med föremål, då det kan skada mekaniken och utgöra en säkerhetsrisk.

Fråga: Var kan jag få information om föreningen och mitt boende?
Svar: Information till medlemmarna i föreningen ges i första hand genom chatten i Touch-appen, e-post samt anslagstavlan i entreén. Övrig samt extern information för allmänheten gällande boendet och föreningen publiceras på hemsidan brfhavstornet.se

Fråga: Ingår bostadsrättstillägg i föreningens försäkring?
Svar: Ja, vi har kollektiv bostadsrättsförsäkring via Trygg Hansa

Fråga: Hur många nycklar ingår vid inflyttning och hur kan jag beställa nya nycklar till lägenheten?
Svar: Vid inflyttning levereras 4 st. nycklar till varje lägenhet. Om du inte fått rätt antal nycklar vid överlämningen ska du omgående kontakta styrelsen@brfhavstornet.se.
Tips: Kom ihåg att nycklarna är en värdehandling. Vid behov av extranycklar eller om du tappar bort en nyckel – kontakta alltid styrelsen för rätt hantering. Kopiering av nycklar får inte göras på egen hand.

Fråga: Vad är det som gäller angående elavtal?
Svar: Du måste teckna ett eget avtal för nätavgift för din hushålls-förbrukning hos Norrtälje energi.

Fråga: Vad gäller för tv och bredband?
Svar: Föreningen har tecknat gruppavtal med Tele2 som omfattar TV Bas HD och bredband 500/500. Månadskostnaden för båda tjänsterna är för närvarande 199 kronor och läggs på avin för månadsavgiften för varje lägenhet oavsett om tjänsten används eller ej. För ytterligare information rörande tv/bredband, se brfhavstornet.se/bredband . Router och digitalbox från Tele2 ingår. Kontakta Tele2 på telefonnummer 0775 – 17 17 20 för mer info.

Fråga: Kan man utöka TV-utbudet via Tele2?
Svar: Ja, det kan man. Kontakta Tele2 på telefonnummer 90222 för mer info.

Fråga: När städas föreningens entréer, hissar och trapphus?
Svar: För närvarande utför SWEAX lokalvård 1 gång/vecka

Fråga: Vad för faciliteter finns för föreningens medlemmar att boka?
Svar: Följande kan bokas via Touch appen:
KONFERENSRUM i Worklounge (kan bokas för 2-6 personer)
BIL – BRF Havstornets bilpool (2 bilar)
ELCYKEL – BRF Havstornets cykelpool (10 cyklar)
BÅT – BRF Orangeriet, Havstornet och Soltornets gemensamma båtpool (1 båt)
ARBETSPLATSER i Worklounge (3 st)

Fråga: Vilka trivselregler har föreningen för mig som boende och mina gäster?
Svar: Se föreningens trivselregler här: brfhavstornet.se/trivselregler

Fråga: När kan man ställa sig i kön för garage?
Svar: Så fort du blivit godkänd som medlem i föreningen. Mejla styrelsen om du vill ställa dig i kö. För ytterligare information rörande parkering, se brfhavstornet.se/garage

Fråga: Följer parkeringsplatsen med vid överlåtelse av lägenheten?
Svar: Nej, platsen följer inte med lägenheten utan erbjuds till den som står näst i kön.

Fråga: Hur byter jag batterier i fjärrkontrollen till garaget i Orangeriet?
Svar: Batterierna byter man själv genom att öppna fjärrkontrollen (3 skruvar). Det behövs 2 st platta CR2016 batterier. Efter att bytet är klart, kontaktar ni Touch så de kan aktivera fjärrkontrollen på nytt.

Fråga: Hur får jag ut en lägenhetsförteckning avseende min bostadsrätt, en s.k. mäklarbild?
Svar: Föreningens lägenhetsförteckningar administreras i sin helhet av brf:s ekonomiska förvaltare, SWEAX. Utdrag av lgh-förteckningen hämtas av medlem via Sweax realportal. Medlem loggar in med BankID. Har ni fler frågor, vänligen kontakta Sweax ekonomiavd. på tel 018 – 65 12 80.
https://sweax.realportal.nu

Fråga: Tillåts andrahandsupplåtelse i föreningen?
Svar: Regler för andrahandsupplåtelser finns i föreningens stadgar § 47 Andrahandsupplåtelse av föreningen, se brfhavstornet.se/stadgar


Hjälp till med att bygga upp denna sida. Sänd dina frågor och eventuella svar till: info@brfhavstornet.se.